Verschillen crowdfundingplatforms
Er zijn grote verschillen merkbaar in de doelgroep(en) waarop elk crowdfundingplatform zich focust en de soort(en) crowdfunding die ze aanbieden. Daarnaast zit er ook verschil in de inhoudelijke kant van de pitches en zijn de verschillen in de aanvullende voorwaarden interessant om mee te laten wegen in de keuze voor een geschikt crowdfundingplatform.
Wat is het grootste verschil tussen crowdfundingplatforms?
Allereerst onderscheiden crowdfundingplatforms zich op de doelgroep waarop zij zich richten. Zo zijn er crowdfundingplatforms die zich richten op één of meer van onderstaande doelgroepen:
- Bedrijfsideeën met maatschappelijke verantwoordelijkheid (MVO); waaronder:
- crowdfunding voor bedrijven of ideeën die "winst" opleveren voor ontwikkelingslanden;
- crowdfunding die gericht is op duurzaamheid.
- Bedrijfsideeën die internationaal publiek willen aantrekken of georiënteerd zijn, waaronder:
- crowdfunding met ondernemingen uit heel Europa;
- crowdfunding met ondernemingen uit de hele wereld;
- crowdfunding met als targetdoelgroep internationale investeerders.
- Branchegerichtheid, waaronder:
- crowdfunding speciaal voor het bouwen van apps;
- crowdfunding speciaal voor zorginnovaties;
- crowdfunding voor topsectoren.
Het kan ook voorkomen dat crowdfundingwebsites zich richten op meer dan één van bovenstaande doelgroepen.
Naast het verschil in doelgroepen, is de vorm of zijn de vormen van crowdfunding die de crowdfundingwebsites aanbieden vaak ook verschillend van elkaar. Zo kan er naast het officiële crowdfunding op basis van winstdeling ook bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van lenen van de crowd of donaties en/of sponsoring vanuit de crowd.
Overige verschillen in crowdfundingplatforms
Naast de verschillen per crowdfundingplatform in doelgroepen waar zij zich op focussen en soort pitches die zij accepteren, zijn er nog meer factoren die de keuze voor een crowdfundingplatform kunnen beïnvloeden. Zo zijn er ook grote verschillen te zien in onder andere de selectieprocedure, de veiligheid van het betalen, de details van de pitches, het aantal online crowdfundingcampagnes, het percentage succesvolle crowdfundingcampagnes, het bereik, het aantal investeerders en de overige voorwaarden, zoals de gevraagde succesfee (vaak percentages) en de minimale en maximale looptijd per pitch.
- Vraag gesteld op:
- Antwoord bijgewerkt op:
- Sleutelwoorden:
- verschillen, crowdfundingplatforms, doelgroep, internationaal, zorginnovaties, verschil, keuze, keuzehulp, maatschappelijk, mvo, bedrijfskrediet, starterskrediet, crowdfunding