Hoe Favoroute crowdfunding succesvol toepaste
Van de Bedrijfskrediet redactie
Amsterdam – Voor haar bedrijf Favoroute heeft Frederieke Wolter een financiering van €115.000,- opgehaald via crowdfunding. Favoroute is het eerste online platform waarmee je een persoonlijke reisgids kan samenstellen met behulp van reisinformatie over bestemmingen geschreven door professionals (dit zijn reisjournalisten en/of bloggers).

De eerste drie jaren vanaf de start is met eigen middelen gefinancierd, met name door de oprichter Frederieke. Daarbij hebben teamleden tijd gestopt in het bedrijf in ruil voor een aandeel in Favoroute. In zomer 2014 is Favoroute gelanceerd, waarna ze een professionaliseringsslag wilden maken en het platform verder wilden ontwikkelen. Daarvoor was een eerste financieringsronde nodig om extra financiële slagkracht te krijgen, wat nu is gelukt middels crowdfunding.
Waarom crowdfunding?
De keuze voor crowdfunding lag voor de hand. Frederieke had een aantal mensen in haar netwerk bereid gevonden om in haar bedrijf Favoroute te investeren, waaronder business angels die ze de afgelopen jaren ontmoet had en die zeer geïnteresseerd waren te investeren. De beste manier om het juridische aspect van de financiering van meerdere investeerders tegelijkertijd te regelen bleek middels crowdfunding goed ingevuld te kunnen worden.
Keuze van het geschikte crowdfundingplatform
Voor Favoroute waren een aantal kenmerken belangrijk bij de keuze van het juiste crowdfundingplatform:
De investeringscontructie moest juridisch goed geregeld zijn en aansluiten bij wensen van ondernemer en investeerder;
Een AFM-vergunning en daarmee een professioneel platform.
Wat Frederieke daarnaast prettig vond is dat het crowdfundingplatform een hele duidelijke structuur hanteert, waarbij slechts één financieringsmodel wordt gebruikt, in dit geval een converteerbare lening.
Waardebepaling is lastig in de start-up fase en wordt daarom pas bij een vervolginvestering bepaald. In de volgende fase kunnen de investeerder en ondernemer zich waarschijnlijk wel vinden in de waarde omdat het bedrijfsconcept al bewezen is.
Voorbereiding van de crowdfundingcampagne
Frederieke had weinig twijfels of ze het geld op zou halen. Voor investeerders is het interessant dat het business plan is gecheckt en een 'due dillegence' is uitgevoerd op de ondernemer en het bedrijf. Ook de eerder besproken business angels hadden reeds een bedrag toegezegd, zodat het traject zeker een succesvolle start zou hebben. Zo kunnen nieuwe investeerder met vertrouwen instappen.
Frederieke adviseert andere ondernemers om bij een vergelijkbare crowdfundingcampagne altijd een eerste investeringsbedrag vooraf te regelen. Met een gewenste financiering van €120.000,- had ze ruim voldoende middelen om haar bedrijf klaar te maken voor een volgende investeringsronde.
Van te voren heeft Frederieke zoveel mogelijk relaties persoonlijk en via social media op de hoogte gesteld van de crowdfundingcampagne. Tijdens de campagne is het belangrijk geweest om meerdere media uitingen te organiseren.
Frederieke is in de laatste week van het crowdfundingtraject geïnterviewd bij Fastmoving targets. In 20 minuten heeft zij over Favoroute verteld en uitgelegd hoe het platform werkt en waarom zij er in gelooft als ondernemer. Via Linked-In heeft ze het interview verder onder de aandacht gebracht. Hier werd uiteraard ook de optie besproken te investeren in Favoroute. Deze publiciteit heeft voor extra stortingen gezorgd.
Tijdens de crowdfundingpitch
Bij de lancering van de crowdfundingpitch heeft Favoroute een start-event georganiseerd, zodat haar netwerk werd geactiveerd en belangrijke vragen direct konden worden beantwoord. Om investeerders het vertrouwen te geven in het platform heeft een business angels toegelicht hoe het gekozen crowdfundingplatform precies inhoudelijk werkt.
Frederieke gaf haar relaties een toegangscode, waarmee zij zelf direct konden inleggen in haar campagne. Deze aanpak is mogelijk bij de private variant van crowdfunding. Tevens houdt zij zo de regie over haar mogelijke investeerders. Sommige mensen hadden nog een aantal vragen tijdens het online staan van de pitch; die kon ze rechtstreeks beantwoorden.
Wat opviel is dat met name de ondernemers binnen haar netwerk een storting hebben gedaan. Het was best onvoorspelbaar wie er daadwerkelijk overgingen tot investeren: Van mensen waarvan ze het niet verwachtte, waaronder een oud-collega van jaren geleden, kreeg Frederieke grote investeringsbedragen binnen en van andere mensen die mondeling hadden toegezegd zeker te zullen investeren, bleef de storting uit.
Na het ophalen van het geld
Nu deze investeringsronde geslaagd is, kan Favoroute weer verder tot voorjaar 2015. Van de opgehaalde investering wordt een payment platform en een IOS-app voor iPhone gebouwd. Daarbij komt een vernieuwde versie van de Android app.
Tijdens de crowdfundingpitch is al aangekondigd dat er een nieuwe investeringsronde volgt. Of dit weer een crowdfunding traject gaat worden is nog niet duidelijk, maar gezien het succes van deze ronde wordt dit zeker overwogen.
Dit artikel is opgesteld door Starterskrediet B.V. en met medewerking van Frederieke Wolter van Favoroute B.V.
- Sleutelwoorden:
- crowdfunding, succesverhaal, favoroute, bedrijfskrediet, starterskrediet, interview, android app, linked-in, social media, investeerders, bedrijfsfinanciering, tips, pitchen